CARA ATASI MASALAH SEMBELIT SEMASA HAMIL

Oktober 16, 2017

Assalamualaikum dan apa khabar?

Harap-harap semua sihat lah diluar sana..terutama ibu-ibu yang sedang hamil dan sedang dalam pantang tu.. Kalau tak, kesian dekat baby dan anak-anak yang sedia ada tu..Ibu tak sihat, macam mana lah nak take care family kan..Saya doakan kita semua sentiasa diberi nikmat sihat oleh Allah taala. Sesekali sakit tu tak apelah. sakit kan penghapus dosa-dosa kecil kita.

Erm..mesti ramai yang mengalami masalah sembelit semasa hamil kan? Serba salah bila kene sembelit semasa tengah mengandung ni. Nak teran kuat-kuat (maaf censored sikit..hehe), karang takut terberanak pulak.. tapi kalau tak teran, bape hari 'dia' duduk je dalam tu. Bila makin lama kita tak membuang air besar, najis akan makin mengeras, maka makin teruk lah sembelit tu.

Image result for sembelit semasa hamil

Bila makin lama kita tak membuang, usus akan tetap serap air pada najis dan membuatkan lagi teruk masalah sembelit tu. Confirm siksa rasa dia. Silap-silap boleh jadi buasir! Mohon dijauhkan buat ibu-ibu semua. Saya sangat faham sebab saya mengalami masalah sembelit sejak kecil lagi. Dan bila dah besar, kena buasir pula..Huhu..

Tapi, sekarang masalah sembelit saya dah settle. Hari ni nak cerita macam mana nak settlekan masalah sembelit semasa hamil dulu. Jom tengok tips macam mana nak elakkan atau kurangkan masalah sembelit semasa hamil dan boleh teruskan tips ni bila dah bersalin nanti. In fact, boleh amalkan bila-bila pun tau. :-)

1. Amalkan makan makanan yang tinggi serat seperti oat (organic rolled oat pilihan terbaik), beras perang, sayur-sayuran dan buah-buahan.

2. Banyakkan minum air putih yang sudah dimasak semasa hamil. Air tapis lagi bagus. minum 6-8 gelas air sehari. Ataupun setiap 25kg berat, 1 liter air.. Maka, kalau berat 50kg, 2 liter air, 60kg - minum 2.4liter air.. Formula berat anda bahagi dengan 25kg.. jadi nilai yang anda dapat tu lah jumlah liter air yang perlu diminum.

3. Lakukan senaman ringan. Contohnya seperti kerap berjalan, boleh juga buat tarian yang mudah dan tak membebankan, kayuh basikal (yang setempat tu aje pun dah ok :-) ).

4. Boleh amalkan ostematrix Shaklee dan inilah yang saya amalkan sehingga sekarang. Sangat membantu menyelesaikan masalah sembelit saya. Ostematrix juga merupakan supplement kalsium yang sangat bagus untuk pembentukan tulang baby dan topup kalsium pada tulang ibu. Ada juga magnesium untuk membantu proses pengenduran otot tau. Jadi, saya tidak mengalami kejang kaki (cramp) sepanjang saya hamil. Best kan? hee.. Banyak benda yang supplement Osteomatrix ni bantu saya. Ostematrix ni harganya cuma RM 64.93 sahaja tau :-)

Ok..Sampai sini dulu. Semoga ibu-ibu hamil dekat luar sana sentiasa sihat ya. Dan dimudahkan proses kelahiran kelak oleh Allah swt. Selamat mencuba tips-tips di atas ya.

Orang Johor dan Singapore yang nak dapatkan Ostematrix secara COD boleh direct wasap saya di www.wasap.my/60164113734.

Untuk pembelian online, boleh klik dari link di bawah ni.. Klik mana-mana supplement yang nak dan unclick memana yang tak nak.. Pembayaran boleh dibuat menggunakan kredit/debit card.

You Might Also Like

0 comments

Subscribe