CARA ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR

Februari 12, 2018

Siapa yang selalu tension sebab rambut gugur banyak sangat? Lagi-lagi lepas melalui proses bersalin?

 ha.. jawab cepat jawab.

Ala..Jangan la malu. KIte geng tau kalau ada masalah rambut gugur ni. Hehe. Tapi sekarang tak ade dah masalah rambut gugur tu. Haa. Memang best sangat lah rasa. Rambut pun sihat aje. Tak de dah sakit mata nampak rambut bersepah sepah gugur atas lantai. Sakit hatinya rasa kalau masa sikat tu, rambut terikut banyaaakk sangat. Nak menangis rasa. Risau jadi botak. Kih Kih Kih.

.

Siapa je boleh kena masalah rambut gugur ni. Orang laki la. Orang perempuan la. Tapi biasanya, orang yang dah mengalami proses bersalin lagi laaaaa banyak rambut gugur. Lagi-lagi mak-mak yang menyusukan anak tu . Haaa.. Kan? Ngaku tak. hehe

.

Yelah. Bila badan makin menginjak usia, banyak sangat nutrien dalam badan kita ni berkurangan. Bila nutrien dalam badan pun tak cukup, macam mana lah sana sini bahagian badan kita ni nak sihat kan. Protein nak kena cukup, vitamin C nak kena cukup. Vitamin D nak kena cukup. Eh. Memacam lah.

.

Ok. Jom tengok apa dia cara untuk membantu mengurangkan masalah rambut gugur. Kebanyakkannya mestilah dari petua traditional. Kena cuba dulu. Baru boleh tau berkesan atau tidak kan?


  1. Gunakan Santan. 
    Santan memang terkenal untuk atasi masalah pada rambut dan kulit kepala ni. Sapukan santan original yang diperah ya. Bukan santan kotak. Sapukan secara menyeluruh pada rambut dan kulit kepala. Urut lembut kulit kepala. Biarkan dia meresap pada kulit kepala. Kemudian, balutlah kepala dengan tuala yang dah direndam dalam air suam dan diperah. Biarkan balutan tu dalam 15-20 minit. Kemudian, boleh lah dibilas. Kaedah ni boleh lah dibuat sebanyak 2-3 kali seminggu.

    Santan juga dikatakan mampu melebatkan rambut dan menghitamkan rambut. Tapi tak la menghitam rambut yang dah jadi uban tu. hehe. Ok Ok. Not funny :-)
  2. Sapuan Minyak Kelapa
    Cara yang kedua, adalah menyapukan minyak kelapa pada kulit kepala. Ha. Tadi santan dia. Ni minyak dia pulak. Tengok. Betapa bestnya pokok kelapa ni kan. Ada 1001 penggunaan. Eh melalut sudah.  Balik semula pada penggunaan minyak kelapa. Urut lembut kulit kepala dengan minyak kelapa. Boleh juga sapukan sedikit pada rambut. Kaedah ni, boleh digunakan secara harian (erm.. kalau tahan bau dia, ok je).
  3. Sapuan Minyak Zaitun

    Cara yang ketiga adalah menggunakan minyak zaitun. Yang ni sama macam penggunaan minyak kelapa tu tadi. InshaaAllah dapat membantu menyihat kulit kepala kita. Bila kulit kepala sihat, baru lah rambut pun akan sihat juga kan. *Wink wink*
  4. Masker Yogurt

    Cara keempat adalah menggunakan yogurt. Haip! Jangan sesekali guna yogurt berperisa tu ye. Semut karang yang datang. Hehe. Gunakan yogurt plain tu. Nak guna greek yogurt pun boleh. Tapi pricey sikit la kan. Yang ni sama kaedah dengan guna santan tu. Dah sapu keseluruhan kulit kepala dan rambut, balutkan dengan tuala yang dah direndam dalam air suam, dan diperah kering. Biarkan selama 15-20 minit. Yogurt ni, selain bantu sihatkan kulit kepala, bantu untuk melembutkan rambut jugak. So siapa yang ada masalah frizzy hair, memang sesuai sangat untuk cuba ya.
  5. Amalkan pemakanan seimbang

    Ha. yang ni, untuk settlekan ape-ape masalah pun, wajib kena buat. Kesihatan badan kita bermula dari kesihatan perut tau. Bila perut sihat, InshaaAllah bahagian yang lain oun akan turut sihat.
  6. Amalakan makanan tambahan yang membantu meningkatkan kesihatan rambut dan kulit kepala.

    Selain dari tu, boleh juga cuba amalkan makanan tambahan. Yang ni lah yang Fira buat. memang hari-hari makan. Tak tinggal. Alhamdulillah. Memang menjadi sangat. Kurang dah rambut gugur. Dah tak risau jadik botak lagi. hehe. Seriously memang best tau. Jom lah cuba ya.








You Might Also Like

0 comments

Subscribe