Kenali Punca Penyebab Jerawat

April 24, 2018

Haaa. siapa kata jerawat ni naik sebab makan kacang banyak aje?

.

Bukan tau. Makan kacang banyak bukan satu-satunya punca jerawat. Ada banyak lagi punca sebenarnya jerawat ni naik.

.

Dah tahu punca, baru lah boleh cuba kawal kan. Kita tackle dari punca dia. Bak kata orang ISO, kita cari root cause dia baru la baru la boleh betulkan dan cuba halang dari berlaku lagi.

.

Jom tengok ape dia punca yang menyebabkan jerawat ni.

1. STRESS

Stress ni bukan la 100% tak bagus. Tapi bila dah terlalu berlebihan stress ni, maka akan bagi kesan yang tak bagus pada wajah kita. Kulit senang meradang dengan teruk dan mulalah keluarnya bintik bintik jerawat. Kalau bintik aje ok lagi, buatnya datang jerawat batu? Ah sudah!



2. HORMON

Perasan tak, asal nak period aje, naik sebijik dua jerawat dekat muka? Biasalah tu. Sebab masa nak period dan waktu period tu sendiri, hormon tak stabil.

Paling biasa yang ada masalah hormon tak stabil ni adalah dari kalangan remaja. Masa remaja ni lah banyak perubahan hormon berlaku dalam badan. Pada masa ni, kelenjar dekat muka tu, akan hasilkan sebum atau nama glemer orang biasa panggil, minyak. Yang ni lah penyebab terjadinya jerawat.



3. KEBERSIHAN KULIT WAJAH

Ha. Yang ni off course lah kan. Dah tak jaga muka bagi bersih, memang confirmlah jerawat boleh melata tumbuh. Ada antara kita ni yang susah sangat nak jaga kulit.

Tahu tak, pencemaran macam asap, debu, kotoran dekat persekitaran tu semua akan melekat dekat kulit muka kita tu. Dan akan menyekat pori pori kat muka dan lama kelamaan bila tak dibersihkan dengan betul, maka terjadilah jerawat.

Cuci muka tak bersih atau bukan dengan cara yang betul jugak boleh sebabkan timbulnya jerawat ni. Kalau tak cuci? Hmm..lagilah. Tapi kalau tak cuci, muka flawless, bersyukurlah. Allah kurniakan anugerah kulit yang bersih dan cantik untuk korang.


4. GAYA HIDUP TIDAK SIHAT

Antara punca lain yang menyebabkan keluarnya jerawat.
Kurang minum air mineral.
Tak amalkan pemakanan sihat. Makan fast food, berlemak & berminyak aje selalu.
Merokok. Hmmm..
Semua semua ni meningkatkan risiko tumbuh jerawat dekat muka tau. Ada panjang kisah dia macam mana benda ni semua boleh jadikan jerawat. Tapi cukuplah korang tau, semua ni antara punca terjadinya jerawat.


5. MAKE-UP BERLEBIHAN

Haip! Make up tak salah hokeyh (tapi mekap untuk husband je tau). Yang salah bila mekap berlebihan.  Lagi-lagi kalau hari hari guna foundation yang jenis full coverage tu. Tak bernafas kulit muka dik non. Lepas tu, dah guna mekap, tak bersihkan betul. Yang tidur dengan mekap ada dekat muka lagi pun ada pulak tu!

Kesian muka tau. lama-lama tersumbat cik pori pori. Dan mucullah jerawat dekat muka. Dah berjerawat, makin tebal la mekap tu. Nak kena berconcealer bagai kan. Better treat muka bagi flawless tanpa mekap atau minimal mekap. Laaagi heaven!


6. JENIS KULIT

Ok. Ni penting tau. Kena kenal kulit kita ni jenis yang macam mana.
Ada yang jenis kulit kering. Bila apply loose powder tu, kulit nampak mengelupas macam tu..
Ada yang jenis normal. Kulit moist. Bersyukurlah kalau kulit korang macam ni ye.
Ada yang kulit berminyak..
Ada yang kulit jenis sensitif.
Kalau kulit berminyak dan sensitif, kenalah extra care kan.
Dah kenal pasti jenis kulit, barulah pilih skincare dan set mekap yang bersesuaian . Salah pilih, takut merana nanti. Skincare pilihan saya? Off course la YOUTH Skincare. Memang ohsem sangat!


ok. Dah kenal ape dia punca-punca penyebab jerawat?

Barulah tengok balik, apa pulak nak buat untuk treat punca jerawat kita tu. Mostly yang penting kena buat adalah ubah lifesyte. Jaga makan, berhenti merokok dan makan supplement yang betul dan selamat.


You Might Also Like

0 comments

Subscribe